Kwaliteit wagens allemaal gelijk ?

Uit een onderzoek bij meer dan 50.000 auto’s die tussen drie en acht jaar oud zijn door een grote autoverzekeraar en het consumentenblad What Car? blijkt dat Land Rover/Range Rover het slechtst scoort. 71 procent van de wagens van dat merk bleek elk jaar minstens één ernstig mankement te vertonen waardoor de auto gerepareerd moest worden. Honda scoort het best: bij dat merk kreeg slechts één op tien eigenaars jaarlijks af te rekenen met pech waar in de garage moest aan gewerkt worden.

Honda staat al acht jaar op rij op nummer één bij de jaarlijkse test van het blad. Ook opvallend is dat de Duitse topmerken het er behoorlijk bekaaid van afbrengen. Volkswagen zit nog in de middenmoot, maar BMW, Audi en Mercedes bengelen onderaan. Ook Renault haalt een lamentabele score. Voor alle duidelijkheid: de gemiddelde kilometerstanden op de tellers van de wagens bleken, wanneer per merk op een hoopje gegooid, niet veel te verschillen. Dus het argument dat er met bepaalde merken meer gereden wordt en dat die daarom sneller reparatie nodig hebben, blijkt niet te kloppen.

De top tien van meest betrouwbare auto’s blijkt een Aziatische affaire: Honda (10 %), Toyota (17 %), Lexus (18 %), Suzuki (20 %), Subaru (20 %), Hyundai, Mazda, Mitsubishi (21 %), Chevrolet (22 %) en Nissan (25 %).

Daarna volgen: KIA (26 %), Ford, Skoda (31 %), Citroën (32 %), Peugeot, Daewoo, Smart (35 %), Mini (37 %), Fiat (38 %) en Seat, Volkwagen, Volvo en Porsche (39 %).

De onderste regionen dan: Opel (40 %), BMW (41 %), Audi (42 %), Rover, Jaguar (43 %), Mercedes (45 %), MG (48 %), Saab, Chrysler (50 %), Renault, Jeep (52 %), Alfa Romeo (55 %), Land Rover, Range Rover (71 %)

Bij Land Rover blijken vooral de duurdere modellen en het Range Rover Sport-model probleemkinderen. Want er is immers de Freelander, die met 24 % wél goed scoort, die het gemiddelde van het luxe-merk nog wat opkrikt. 30 % van de keren dat een Alfa Romeo binnegbracht wordt die ouder dan drie jaar is, dan blijkt dat om de ophanging te gaan. Renault blijkt het merk te zijn met de meeste defecten in de categorie ‘electrical faults’. Maar liefst 38 % van de keren dat een Renault moet gerepareerd worden in de garage is het probleem van electronica.