Er komt een nieuwe test om het verbruik en de uitstoot te meten van auto’s.
De laboratorium testen om het verbruik te meten zijn in de jaren 80 opgesteld. (NEDC)
Intussen zijn deze testen achterhaald.
Europa heeft een nieuwe, meer realistische test ontwikkeld om het verbruik en uitstoot te meten zodat de cijfers dichter bij de realiteit aanleunen en er een vergelijking tussen verschillende auto’s gemaakt kan worden. (WLTP)
Alle nieuwe modellen moeten sinds september 2017 volgens de WLTP nom getest worden.
In januari 2019 moeten alle cijfers volgens de WLTP norm aangegeven worden.
Tot januari 2019 is er een overgangsperiode voorzien. De NEDC norm moet vermeld worden en enventueel de WLTP norm als beschikbaar. Er moet een energie certificaat in elke nieuwe wagen aanwezig zijn:
Voor de auto’s die nu al volgens de WLTP norm getest worden en een hogere uitstoot hebben dan als zouden ze volgens de NEDC norm getest zijn wordt er een omrekeningsformule toegepast zodat de verkeersbelasting en BIV ongeveer op hetzelfde niveau blijft en NEDC geteste wagens.
Info van Traxio : HELDER OVER UITSTOOT
Voor diegenen onder jullie die het engels meester zijn vind je info hier: WLTP FACTS EU
Informatie van FEBIAC vind je HIER